> Veelgestelde Vragen over Vingerafdrukken en Politieverklaringen (VOG)

Welkom bij onze Veelgestelde Vragen (FAQ) pagina

Bij Fingerprints & Screening begrijpen we dat het aanvragen van een politieverklaring (VOG) uit het buitenland of het voldoen aan internationale eisen rondom vingerafdrukken vragen kan oproepen. Om je zo goed mogelijk te informeren, hebben we een overzicht samengesteld van de meest gestelde vragen over onze diensten en procedures.

Hier vind je praktische informatie over het afnemen van vingerafdrukken, het aanvragen van verklaringen en hoe wij jou kunnen ondersteunen bij het voldoen aan de eisen van buitenlandse autoriteiten. Of het nu gaat om het maken van een afspraak, het waarborgen van je privacy of de snelheid van het proces.

Heb je een vraag die hier niet wordt beantwoord? Neem gerust contact met ons op; Wij staan klaar om jou persoonlijk te helpen.

Veelgestelde vragen:

Wat heb je nodig om een politieverklaring (VOG) in het buitenland aan te vragen?

🔍 Wat heb je nodig om een politieverklaring (VOG) in het buitenland aan te vragen?

Heb je een tijdje in het buitenland gewoond, gewerkt en/of gestudeerd. Dan kan het zijn dat er een keer aan je gevraagd wordt om een politieverklaring (VOG) uit dit land op te vragen voor je veiligheidsonderzoek, employment screening of een nieuwe visa aanvraag. Maar wat moet je daarvoor precies regelen?

Dit heb je (bijna) altijd nodig:
1. 
Aanvraagformulier – Meestal online, soms nog op papier.

2. Vingerafdrukkaarten – Met jouw vingerafdrukken erop (ja, die moet je officieel laten afnemen).
3. 
Geldig paspoort – Zorg dat je paspoort up-to-date is.

Afhankelijk van het land kunnen er extra documenten nodig zijn, zoals:
1. Pasfoto

2. Kopieën van visa

3. Een motivatiebrief waarin je uitlegt waarom je de verklaring nodig hebt

Wist je dat deze vereisten per land kunnen verschillen? Dat kan soms best verwarrend zijn. Maar geen zorgen, wij helpen je hier graag doorheen. Van het afnemen van je vingerafdrukken tot advies over het papierwerk.

Hoe werkt het proces van het afnemen van vingerafdrukken precies?

Bij aankomst op de locatie wordt je vriendelijk ontvangen en gevraagd een geldig identiteitsbewijs te tonen. Vervolgens worden de vingerafdruk documenten gecontroleerd en worden je vingerafdrukken met inkt op een officiële kaart afgenomen door een gecertificeerde fingerprint technician. Het proces duurt ongeveer 20 minuten.

Is het verplicht om vingerafdrukken af te geven voor een VOG in Amerika, Canada, Zuid-Afrika of Singapore?

Ja, voor deze landen is het verplicht om je vingerafdrukken af te geven. De specifieke vereisten verschillen per land en autoriteit, maar houd er rekening mee dat je zonder het opsturen van je vingerafdrukken geen VOG krijgt uit dat land.

Hoe snel kan ik de politieverklaring ontvangen?

Dit verschilt per land en type aanvraag. Gemiddeld duurt het proces 2 tot 4 weken, maar spoedaanvragen kunnen soms sneller worden verwerkt. De spoedverwerking is niet in alle landen beschikbaar.

Waar kan ik de afspraak voor de vingerafdruk maken?

In Europa zijn er niet heel veel locaties waar je terecht kunt voor het afnemen van je vingerafdrukken. Mocht je al even aan het zoeken zijn, dan is dit meestal de reden.
Wil je bij ons een afspraak maken voor het afnemen van je vingerafdrukken, dan kan dit heel eenvoudig in de online Calendly kalender die je op meerdere plekken op de website kan vinden.

Hoe lang duurt de afspraak voor het afnemen van de vingerafdrukken?

De afspraak duurt doorgaans 15 tot 30 minuten, afhankelijk van de complexiteit en je specifieke situatie.

Wat zijn de kosten voor het afnemen van de vingerafdrukken?

De kosten variëren, afhankelijk van de service die je kies. We hebben een alleen vingerafdrukken service, een all-in service en een op locatie services. De actuele prijzen kan je vinden op de volgende pagina: https://www.fingerprintsandscreening.nl/rates-and-methods/

Welke documenten moet ik meenemen naar de afspraak?

Het is belangrijk om je geldige passport en eventueel aanvullende documenten, zoals een aanvraagformulier, mee te nemen. Na het maken van de afspraak ontvang je van ons een checklist en een stappenplan, hier kan je zien welke documenten nodig zijn voor jouw specifieke aanvraag en welke documenten je mee moet nemen naar de vingerafdrukken afspraak.

Hoe wordt mijn privacy gewaarborgd tijdens het proces?

Wij werken volgens de AVG-richtlijnen en gebruiken beveiligde systemen om jouw gegevens te verwerken. Wij vragen geen informatie via online portals e.d.
Je vingerafdrukken worden afgenomen tijdens de afspraak, deze mag je daarna zelf meenemen of wij verzenden deze met Express Priority post FedEx. Er blijft geen kopie van de vingerafdrukken of overige documenten achter bij ons op kantoor.

Kan ik mijn afspraak verzetten of annuleren?

Ja, dat kan zeker en ook nog eens heel makkelijk. Als je online een afspraak hebt gemaakt heb je ook een bevestiging van Calendly gehad. Via deze e-mailt kan je de afspraak makkelijk annuleren of verplaatsen.

Hoe weet ik zeker dat mijn vingerafdrukken voldoen aan de eisen van de buitenlandse autoriteiten?

Wij hebben veel ervaring met de eisen van verschillende landen en zorgen ervoor dat jouw vingerafdrukken conform hun specificaties worden afgenomen. Daarnaast beschikken wij over de juiste vergunningen, deze zijn betekend bij de binnenlandse en buitenlandse autoriteiten.

Wat gebeurt er als mijn vingerafdrukken niet goed worden geaccepteerd?

Als je vingerafdrukken worden afgekeurd, bieden wij kosteloos een nieuwe afname aan, mits de afkeuring niet het gevolg is de vingerafdrukken documenten.

Moet ik een fysieke afspraak maken of kan het digitaal?

Voor het afnemen van vingerafdrukken is een fysieke afspraak nodig. Voor advies kan je wel online of telefonisch contact opnemen.

Kan ik op korte termijn een spoedafspraak maken?

Meestal hebben wij op korte termijn wel plek en tijd om de vingerafdrukken snel af te nemen. Mocht je tijdens het boeken in de online kalender geen snelle beschikbare datum zien, neem dan gerust even contact met ons op, dan kunnen we altijd even kijken wat er mogelijk is,.

Is het mogelijk om op locatie vingerafdrukken te laten afnemen (bijv. bij een bedrijf)?

Ja, wij bieden een mobiele service aan waarbij wij naar jouw locatie komen. Neem contact op voor meer informatie en tarieven. Dit is niet beperkt tot alleen Nederland. We reizen heel Europa door voor vingerafdruk afspraken op locatie.

Word ik op de hoogte gehouden van de voortgang van mijn aanvraag?

Dit ligt aan de politieorganisatie en land waar je jouw aanvraag moet doen, zij zullen je op de hoogte houden over de voortgang van het proces. Wat vaak inhoud dat je een bericht krijgt wanneer de verklaring gereed is.
Wanneer wij de documenten voor jou verzenden met FedEx, dan zorgen we dat je direct updates van FedEx krijgt over de verzending. Je kan dan zien wanneer je documenten aankomen.

Zijn er extra kosten verbonden aan spoedafhandeling?

Nee, bij ons zijn er geen extra kosten. We hebben eigenlijk ook niet echt een spoedafhandeling, als we plek hebben helpen we je zo snel mogelijk, de prijs blijft hierbij hetzelfde.

Wat als ik tijdens de afspraak verhinderd ben?

Als je online een afspraak hebt gemaakt heb je ook een bevestiging van Calendly gehad. Via deze e-mailt kan je de afspraak makkelijk annuleren of verplaatsen. Mocht je last-minute verhinderd zijn dan is het fijn als je ons even telefonisch op de hoogte kan stellen. Voor jouw afspraak is namelijk een fingerprint technician fysiek aanwezig en aan het wachten op jou.

Moet ik zelf iets opsturen naar de buitenlandse autoriteiten of wordt dat voor mij geregeld?

Dit mag je zelf kiezen. Wij bieden een all-in service, waarbij we jouw documenten verzenden met FedEx Express Priority. Wil je de documenten liever zelf verzenden dan kan dit ook. We raden wel altijd aan om de documenten te verzenden met FedEx, UPS of DHL Express.

FBI Criminal Background Check

Hoe lang duurt het voordat een FBI-verklaring gereed is?

Het duurt ongeveer 10 werkdagen voordat je de resultaten van de FBI ontvangt, gerekend vanaf het moment dat zij je vingerafdrukdocumenten hebben ontvangen.

Welke documenten heb je nodig om een FBI-verklaring aan te vragen?

1. Vingerafdrukkaarten met jouw vingerafdrukken
2. FBI bevestigingsmail
3. Geldig identiteitsbewijs zoals een paspoort

Kan ik online een FBI criminele achtergrondcontrole aanvragen, of moet dit persoonlijk gebeuren?

Je kan online je aanvraag indienen bij de FBI, daarna moet je de documenten naar de FBI opsturen. Het afnemen van je vingerafdrukken kan niet online, hiervoor zou je een afspraak moeten maken bij een geaccrediteerd fingerprint technician of een live scan operator

Wat zijn de kosten voor het aanvragen van een FBI criminele achtergrondcontrole en hoe kan ik betalen?

De kosten voor het aanvragen van een FBI criminele achtergrondcontrole bij de FBI bedragen $18,00.

Betaling kan worden gedaan met een creditcard, PayPal of Amazon.

Kan ik de status van mijn FBI criminele achtergrondcontrole volgen en zo ja, hoe?

Als je je aanvraag online hebt ingediend via het FBI-portaal, kun je de status op hun website controleren. De statusopties die je kunt zien zijn:

Incomplete: Dit geeft meestal aan dat er vingerafdrukken of andere vereiste informatie ontbreekt.
In Progress: Je aanvraag wordt momenteel verwerkt.
Finished: Je achtergrondcontrole is voltooid en je kunt het document downloaden.

Zijn er specifieke vereisten of criteria waaraan ik moet voldoen om een FBI criminele achtergrondcontrole aan te vragen?

Ja, om een ​​FBI criminele achtergrondcontrole aan te vragen, moet je een online aanvraag indienen, je vingerafdrukken laten afnemen en optsturen en een vergoeding betalen. Daarnaast moet je een geldige reden hebben voor de aanvraag, zoals werk, immigratie, naamsverandering etc.

Zal het resultaat van mijn FBI criminele achtergrondcontrole direct naar mij worden gestuurd, of moet het naar een specifieke organisatie worden gestuurd?

De resultaten worden verstuurd naar het adres welke jij zelf hebt opgegeven in de online aanvraag. Dit kan je eigen adres zijn, maar kan inderdaad ook het adres zijn van de organisatie die dit nodig heeft. Jij als aanvrager bepaald dit.

SAPS Police Clearance Certificate (PCC)

Wat is een SAPS Police Clearance Certificate?

Een SAPS Police Clearance Certificate (PCC) is een officieel document dat aangeeft of een persoon een strafblad heeft in Zuid-Afrika. Het wordt vaak gevraagd voor visa aanvragen/immigratie, werkvergunningen en employment screening

Wie kan een SAPS Police Clearance Certificate (PCC) aanvragen?

Iedereen die een officieel bewijs van hun strafrechtelijke status nodig heeft, kan een PCC aanvragen. Dit kunnen zowel inwoners van Zuid-Afrika als buitenlanders betreffen.

Hoe vraag ik een SAPS PCC aan?

1. Je kunt een SAPS PCC zelf aanvragen door een aanvraagformulier in te vullen en in te dienen bij een SAPS kantoor. Je moet ook je vingerafdrukken laten nemen en een kopie van je identiteitsbewijs of paspoort indienen. Hiervoor moet je wel fysiek naar het kantoor toe.

2. Je kan ook een bedrijf inschakelen in Zuid-Afrika die namens jou de aanvraag doet, de documenten inlevert en weer ophaalt. Dit is extra handig als je zelf niet in Zuid-Afrika bent, maar wel een politieverklaring nodig hebt.

Welke documenten heb ik nodig voor de aanvraag?

Je hebt een volledig ingevuld aanvraagformulier nodig, je vingerafdrukken, een kopie van je paspoort, een kopie van je SA ID (als je die hebt).

Hoe laat ik mijn vingerafdrukken nemen?

Vingerafdrukken kunnen worden afgenomen bij elk politie bureau in Zuid-Afrika of door een erkende instantie in het buitenland.